متقاعدسازی

ترفندهای متقاعدسازی وترغیب مخاطب

متقاعدسازی به چه معناست؟ باچه روش ها وفنونی می توان دیگران را متقاعد کرد که هدف واحدی را دنبال نمایند؟دراین آموزش به شماخواهیم گفت که چگونه قدرت ترغیب افراد را در خود توسعه بخشیده و در دستیابی به اهداف سازمانی وشخصی تان مؤثرتر شوید.همچنین  نشان خواهیم داد که چگونه  از ظرافت های روحی انسانی در جهت وصول آن بهره جویید.

متقاعد سازی چیست؟

متقاعدسازی یعنی چطوری وبه چه روشی دیگران را بتوانیم که متقاعد بسازیم.شما میتوانید باتمرین به این روش ها تسلط یابید. مواردی  که به آن اشاره شده،ساده ولی جالب است. تا انتها همراه مان باشید:

گوش کنید

شما نمی توانید در متقاعد کردن کسی راه زیادی را طی کنید مگر این که از ابتدا بدانید که او در کجا قرار دارد. گوش دادن یک ابزار ارزشمند است که به شما کمک می کند تا موثرترین  نظرات خود را آماده کنید وتمایل مخاطبان را به گوش دادن به حرف هایتان افزایش دهید.

با موقعیت خودشان شروع کنید و به سمت خودتان بکشید

هنگامی که دیدگاه های طرف مقابل را پیدا کردید، می توانید با تکرار گفته هایش مورد توجه قرار بگیرید. از دیدگاهش استفاده کنید تا به نظراتش ارزش دهید. سپس، اورا در تغییر باورهایش به شیوه ای آهسته و سیستماتیک راهنمایی کنید،تا زمانی که آماده توافق با شما شود.

داستان بگویید

مردم عاشق شنیدن داستان اند ، به ویژه اگر  غیر معمول  وخاص باشد. داستانی را بیان کنید تا مزایای موقعیت شما یا معایب موقعیت آن ها را نشان دهد. اگر داستانتان به اندازه کافی هوشمندانه است، می توانید این کار را حتی بدون ذکر موضوعی که سعی درنفوذ بر عقیده شان دارید، انجام دهید.

مقایسه کنید:

مقایسه ها می توانند به تفهیم مقصودتان به مخاطب ، از معلوم به ناشناخته کمک کنند. در حالی که ممکن است با آن چه شما درخواست می کنید، آشنا نباشند، اما می توانید با مقایسه اش باآن چیزی که هر روز با آن سروکار دارند، آشنایشان کنید.

به زبان آن ها صحبت کنید

برای صحبت به  زبان مخاطبتان، از کلمات و ساختار جمله های شبیه به آن ها استفاده کنید. از زبان بدن مشابه  استفاده کنید. از تقلید آن ها یا حتی تکرار مستقیم آن چه می گویند هراس نداشته باشید.

ریسک را به حداقل برسانید

اگر آن چه شما پیشنهاد می کنید شامل ریسک باشد، طبیعتاً مردم محافظه کاری خواهندکرد. ممکن است نتوانید خطر را برایشان از بین ببرید، اما می توانید آن را کم اهمیت جلوه دهید.

از نفوذ اجتماعی استفاده کنید

افراد تمایل دارند تحت تأثیر همسالان خود قرار گیرند. اگر بتوانید به مخاطبتان نشان دهید که دوستان یا افراد مشابهشان با شما موافق اند، به احتمال زیاد آن ها نیز با شما به توافق خواهند رسید..

ازچیزهای کوچک شروع کنید

یکی ازتکنیک ها این است که  قبل از این که بخواهید هدف مورد نظر خود رادنبال کنید، ابتدا یک تعهد کوچک بگیرید. از آن جا که قبول کردن درخواست کوچکتان برای مخاطبان راحت تراست، خواهند پذیرفت و سپس ، وقتی چیزی مهم تر درخواست کنید، آن ها آماده اند تا گام بعدی را با شما بردارند.

دوست داشتنی باشید

سعی کنید با چهره ای عبوس سخنرانی نکنید و از حالات چهره خود برای تاثیر گذاری کلام استفاده کنید

از زبان محاوره استفاده کنید

جالب است بدانید که، اگر در هنگام ارائه موضع خود از زبان محاوره ای استفاده کنید، به راحتی به خواسته خود خواهید رسید.

از نظرات کارشناسان کمک بگیرید

نظرات متخصصان اغلب می تواند باعث شود مردم به شما اعتماد پیدا کنند و آن چه را  که شما پیشنهاد می دهید، انجام دهند. با این حال، مهم است که متخصصانی را انتخاب کنید که مخاطبین،آن ها را تحسین می کنند ومورد احترام شان اند. شما می توانید به سادگی از متخصصی نقل قول کنید یا اگر در حال ارائه مطلب رسمی هستید، ویدئویی از کارشناسی که نتایج و نظرات خود را توضیح می دهد،  نشان دهید.

آن ها را درگیر کنید

هرچه بیشتر درگیر موضوعی باشید، بیشتر به آن متعهد خواهید شد. با درگیر کردن مخاطبان در اسرع وقت از این واقعیت به نفع خود استفاده کنید. می توانید با پرسیدن سوالاتی آن ها را در گفتگو مشارکت دهید. می توانید از آنان به عنوان یک شخصیت ،در داستانی که می گویید استفاده کنید. همچنین می توانید دو واقعیت را ارائه دهید و از آن ها بخواهید براساس آن ها نتیجه گیری کنند. اگر در حال ارائه گروهی چیزی هستید، می توانید برخی افراد را در مرکز گروه صدا بزنید تا  از طریق ایفای نقش درگیر شوند.

بر کمیابی تأکید کنید

اگر چیزی بسیار کم باشد، مردم آن را بیشتر می خواهند. بازاریابان با تأکید بر عنصر کمیاب ،در عرضه آن ها، علاقه مردم به کالاهای کمیاب را زیاد می کنند. به سادگی به مخاطبان خود اطلاع دهید که باید سریع با شما همکاری کنند، در غیر این صورت فرصت برای همیشه از بین خواهد رفت.

حس آن ها را تحریک کنید

همه مردم دنیا را از طریق حواس خود، زندگی می کنند. شما می توانید با استفاده از کلماتی که یک تصویر را ارائه می دهند، حس بصری را جلب کنید. با استفاده از کلماتی که صداها را به آن ها یادآوری می کند، می توانید حس شنوایی شان را تحریک کنید. مثلا بگویید، بوی کباب  روی آتیش می آید تا حس بویایی آن ها زنده شود. برای هر حس، کلماتی وجود دارد که می توانید با استفاده از آن ها مکالمه را به تجربه یک حس جذاب تر تبدیل کنید و  مخاطبین خود رابیشتر ترغیب کنید.

یک تعهد بدهند

کمی تعهد می تواند به راحتی منجر به تعهد بزرگتر شود. از مخاطبان خود بخواهید کاری کوچک برای شما انجام دهند. مهم نیست که آن ها آن را انجام دهند یا خیر، مهم این است که با این کار ،متعهد تر می شوند.

توسل به احساسات آن ها

جذابیت های احساسی یکی از موثرترین روش های اقناع مخاطب است. تصاویر کودکان گرسنه، احساسی مانند: گناه، غم و ناراحتی را به دنبال دارد. برای جلوگیری از این احساسات، افراد ممکن است مبالغ هنگفتی را حتی بدون تحقیق درباره سازمان درخواست کننده وجوه، اهدا کنند.هرچند احساس گناه و غم تنها احساسی نیست که می تواند برای آنها جذاب  باشد.

با وجود تمام تکنیک های فانتزی ای،که ممکن است یاد بگیرید، می توانید با ارائه درخواست منطقی ، شانس خود را برای رسیدن به خواسته خود افزایش دهید.

توسل به شخصیت آن ها

اگر می خواهید به عنوان یک شخص واقعاً خوب و اصیل مورد تحسین و احترام قرار بگیرید،یکی از موثرترین تکنیک ها این است که، به آن ها نشان دهید چگونه انجام دادن خواسته های شما ثابت می کند که آن ها فرد خوبی هستند.

کمتر حرف بزنید

سعی کنید کمتر حرف بزنید و بیشتر گوش دهید

منظور این نیست که کلاً صحبت نکنید، منظور این است که، در جایی صحبت کنید که لازم است

سعی کنید بیشتر گوش کنید.

قبل از این که شروع به صحبت کنید درباره چیزی که قرار است بگویید، ۳۰ ثانیه فکر کنید

اگر بدون این که فکر کنید، شروع به صحبت کنید، ممکن است چیزی بگویید که، پس ازگفتنش پشیمان شوید. در این صورت نمی‌ توانید،ازطریق کلام اثرگذاری داشته باشید.

با صدای بلند نخندید

برای این که کلامتان بتواند افراد رابه اقناع برساند، توصیه می کنیم، هیچگاه با صدای بلند نخندید. چراکه شخصیتتان زیر سوال می‌ رود. گفتنی است که، انسان‌ های بزرگ و دانشمندان همیشه به آرامی می خندند.

لبخند بزنید

سعی کنید وقتی صحبت می کنید، لبخند به لب داشته باشید. چرا که هیچکس دوست ندارد به سخنرانی کسی گوش کند که چهره غمگین  یا عبوس دارد.

در امور دیگران دخالت نکنید

ممکن است در یک جمع تلفن همراه کسی زنگ بخورد ما نباید مدام بگوییم که کیست؟  وسط حرف مخاطب بپریم، سعی کنیم که مخاطب خود را بدون دخالت در امور وی راضی نگه داریم.

به هنگام صحبت کردن شوخ طبع باشید

ما نباید خیلی جدی یک سخنرانی انجام دهیم و آن را به پایان برسانیم. اگر می‌ خواهید که با کلامتان افراد راترغیب کنید،باید گاهی هم درحرف هایتان شوخی داشته باشید تا مخاطبان یا دوستان از صحبت هایتان خوششان بیاید. شوخی سبب می‌ شود تا مخاطب بیشتر به صحبت‌ های تان گوش دهد وراضی باشد..

خودتان باشید

قرار نیست به جای کس دیگری صحبت کنید.قرار نیست نقش بازی کنید. سعی کنید که همانی باشید، که هستید

از لحاظ ظاهری آراسته باشید

همه انسان ها دوست دارند که شخصی که با آن ها صحبت می کند، ظاهری آراسته و زیبا داشته باشد.

سکوت را تمرین کنید

متاسفانه اکثر افراد فکر می کنند که اگر یک سره صحبت کنند، جذاب می شوند در صورتی که گاهی لازم است سکوت کنیم. البته منظورمان سکوتی نیست که ناشی از عدم اعتماد به نفس باشد. منظورمان سکوت به موقع است. مثلاً اگر لازم بود شخص مخاطب صحبت کند، صبر کنید تا او صحبت کرده  وسپس به سخنرانیتان ادامه دهید.

هنربزرگ

متقاعدسازی اغلب به عنوان یک هنر ظریف توصیف شده است. اما دقیقاً چه چیزی آن را این قدر قدرتمند می کند؟ درک آن نه تنها می تواند به شما در یادگیری نحوه أثرگذاری بر دیگران کمک کند، بلکه می تواند شما را از تکنیک هایی که دیگران ممکن است برای تغییر سریع باورها و رفتارهایتان استفاده کنند، بیشتر آگاه کند.

برای درک هنر اقناع، باید،ابتدا، تعریف گسترده تری از هنر را بفهمید. هنر فرآیندی است که

احساسات قوی را بیان می کند

از نظر فکری چالش برانگیز است

پیچیده و منسجم است

پیام های پیچیده را منتقل می کند

یک دیدگاه فردی را نشان می دهد

اصل است

یک شی یا عملکرد تولید می کند که به مهارت بالایی نیاز دارد

اگرچه واضح است که  تمام ویژگی های بالا در مورد اشکال هنری مانند نقاشی و اجرای موسیقی اعمال می شود، اما همه آن ها در مورد این هنر فوق العاده صدق نمی کند. متقاعد سازی یک شکل هنری به معنای نقاشی یا موسیقی نیست، بلکه شامل مهارت های خلاقانه، هنر زبان و ارتباط است. این هنر ، در بسیاری از تلاش های بشری جریان دارد. فروشندگان مردم را ترغیب می کنند تا اشیا یا خدمات بخرند. سیاستمداران مردم را، متقاعد می کنند که از آن ها حمایت کرده و بهشان رای دهند. هنرمندان متقلب مردم را، متقاعد می کنند که به دنبال کلاهبرداری باشند و پولی را که ندارند خرج کنند. ممکن است معلم خود را متقاعد کنید که، به شما اجازه آزمایش گریم را بدهد، ممکن است کسی را متقاعد کنید که در برنامه داوطلبانه شما کمک کند. در واقع، یافتن افرادی که اصلاً بدون هیچ گونه اقناعی کارها را انجام می دهند، بسیار دشوار است. بنابراین، سعی کنید قبل از مجاب کردن دیگران هنر متقاعد سازی را در خود تقویت کنید.

کلمات خود را قدرتمند بگویید

کلمات به طور منحصر به فرد قوی ترین نیروی موجود برای بشریت هستند. ما می توانیم از این نیرو به طور سازنده با کلمات تشویقی، یا با استفاده از کلمات ناامید کننده، به طور مخرب استفاده کنیم. کلمات دارای انرژی و قدرت هستند که می توانند کمک کنند، شفا دهند، مانع شوند، صدمه بزنند  یا آسیب برسانند. با توجه به نیروی قدرتمند کلماتی که می گوییم، باید خود را تربیت کنیم که به گونه ای صحبت کنیم که احترام، ملایمت و تواضع را به ارمغان بیاورد. یکی از واضح ترین نشانه های زندگی اخلاقی، گفتار درست است. قبل از صحبت، چند لحظه وقت بگذارید تا به این فکر کنید که چه خواهید گفت و چگونه بیان خواهید کرد. با همه مهربان باشید و کلماتی را که چراغ الهام، اشتیاق و تشویق همه هستند، بیان کنید. کلمات مهربان و شیرین همیشه برای گوش شنوندگان موسیقی اند. برای این که کلمات خود را  قدرتمند بگویید، باید اعتماد بنفس داشته باشید و خودتان را به این باور رسانده باشیدکه شما بهترین اید. اگر عزت نفس نداشته باشید، اعتماد به نفس نداشته باشید و خودتان را دوست نداشته باشید، نمی توانید کلماتتان را قدرتمند بگویید. حال که در این قسمت از مقاله  دانستید که، چگونه کلمات خود را  قدرتمند بگویید، بهتر است، این موضوع را نیز بدانید که، اگر اعتماد به نفس داشته باشید در همه بخش‌ های زندگی می توانید از قدرت کلام استفاده کنید.

Posts created 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top